Színházak
Nemzeti Színház - Gobbi Hilda Színpad
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
Vladislav VancuraSzeszélyes nyár
- AntoninBohus színészHorváth Lajos Ottó
- Bohus színészHorváth Lajos Ottó
- Hugo őrnagySchnell Ádám
- Jara színészSchnell Ádám
- Fülöp atyaKristán Attila
- Jirka színészKristán Attila
- KatuskaSöptei Andrea
- Krusova művésznőSöptei Andrea
- ArnostekFehér Tibor
- RendezőFehér Tibor
- Karel GottBakos-Kiss Gábor
- JirkaBakos-Kiss Gábor
- UfóBakos-Kiss Gábor
- KisvakondBakos-Kiss Gábor
- Annavándorcirkuszos, Arnostek társaDunai Csenge e.h.
- Marta KubisovaKatona Kinga e.h.
- Szőke lány I.Katona Kinga e.h.
- SpejblKatona Kinga e.h.
- Václav NeckárBordás Roland e.h.
- ŐrmesterBordás Roland e.h.
- RumcájzBordás Roland e.h.
- ArmstrongBordás Roland e.h.
- Iveta BartosovaÁcs Eszter e.h.
- HurvinyekÁcs Eszter e.h.
- Szőke lány II.Ács Eszter e.h.
- rendezőGalambos Péter
- díszlettervezőGalambos Péter
- díszlettervezőLibor Katalin
- jelmeztervezőKárpáti Enikő
- dramaturgGalambos Péter
- szövegkönyvErnyei BeaGalambos Péter
- fordítóZádor András
- súgóKónya Gabriella
- ügyelőLovass Ágnes
- rendezőasszisztensKernács Péter
„Olaszországban tulajdonképpen egészen mindegy, kik vannak uralmon, és milyen eszmék nevében kormányozzák a népet. A politika csak a felszínt érinti, a nép, a vegetatív, tengerszerű olasz nép csodás passzivitással hordozza hátán a változó időt, és nem vállal közösséget nagyszerű történelmével. (…) Már a köztársasági és császári Róma is óriási gesztusaival, hősiességével és disznóságaival csak a felszín férfias színjátéka, néhány zseniális színész magánügye volt (...), és ezalatt az olaszok nyugodtan ették a tésztát, dalolták a szerelmet, és nemzették megszámlálhatatlan ivadékaikat” – írja Szerb Antal az Utas és holdvilágban, és ez a hangulat jellemzi a Szeszélyes nyár cseh fürdővárosát is.
Vladislav Vančura (1891–1942) festőnek készült, és orvos lett. Később íróként, rendezőként és forgatókönyvíróként kezdett dolgozni. Vančura a két háború közti cseh irodalom nálunk kevésbé ismert, de annál jelentősebb alakja: a költői-realista cseh irodalom, a hrabali-világ és a cseh írói és filmes újhullám is az „ő köpönyegéből bújt elő”.
Vančura legnépszerűbb kisregénye a Szeszélyes nyár.
Krokovy Vary „fürdőváros” unalmas nyári nyugalmát egy vándor bűvész-kötéltáncos és a gyönyörű, fiatal segédje, Anna megérkezése kavarja fel. A csendes napokon egymást emelkedett stílusú csipkelődéssel szórakoztató három jó barát életét megbolygatja a cirkuszosok érkezése.
A költői lelkületű kanonok, az anekdotázó őrnagy és a filozofáló fürdőmester egy pillanat alatt beleszeret a szépséges Annába, és mindhárman megpróbálják meghódítani. A fürdőmester elhanyagolt felesége, Katerina pedig a bűvész bűvkörébe esik.
Mintha a szabadság istene és istennője jelenne meg a városkában, ahol megállt az idő: mind a három férfi szeretné magának Annát, még ha ez végül testi-lelki sebesülésekbe is kerül, Katerina még oda is költözik a cirkuszos kocsiba, de a mutatványos élet közelről már nem olyan vonzó. A szabadság fárasztó és veszélyes.
Három nap és három éjszaka története, mint a mesében – csak éppen közben lezajlik húsz év viharos cseh történelme 68-tól a bársonyos forradalomig. Hőseink számára mintegy háttérzajként, rádióból és tévéből, zenékben és dokumentumokban szűrődik csak be a külvilág és a történelem, amiről nem vesznek tudomást.
Három nap és három éjszaka kalandjai után ismét helyreáll a csönd és a nyugalom, mert a negyedik nap reggelén már csak hűlt helye van a cirkuszos kocsinak… Minden marad a régiben. Vagy talán mégsem egészen...?
Galambos Péter
2015. 12. 12.